Hei taas.

Siitä onkin aikaa, kun olen viimeksi kirjoittanut tänne.

Valmistuttuani datanomiksi olen etsinyt aktiivisesti oman alani töitä ja on käynyt ilmi, että suurin osa itselle mieluisista työpaikoista sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Tututksi on tullut sekin, kun olen hakemuksen laittanut pääkaupunkiseudulle, on vastaus ollut aina seuraavanlainen:

"Hei [oma nimeni]!

Kiitos hakemuksestasi ja mielenkiinnostasi [työtehtävän nimi] tehtävää sekä [yrityksen nimi] kohtaan. Saimme erittäin paljon hyviä hakemuksia, joista olemme nyt valinneet kesäharjoittelijat.

Valitettavasti sinä et ollut tällä kertaa valittujen joukossa. Jos olet hakenut meiltä useampaa kesätyötehtävää, saat vastauksen jokaisesta hakemastasi paikasta erikseen.

Vaikka et tällä kertaa tullutkaan valituksi tähän tehtävään, toivomme, että seuraat jatkossakin meillä avautuvia paikkoja.

Mukavaa kesän odotusta toivottavat,

[erisnimiä]"

Ei siinä mitään, mutta kun tuollaisia viestejä alkaa saada jo postilaatikon täyteen, niin pakostikin sitä alkaa ajatella:

Missä oikein on vika?

Tai

Miksen Minä kelpaa?

Ensimmäisenä mieleen tulee koulutukseni. Useat hakemani työtehtävät saattavat ehkä vaatia korkeampaa koulutusta, vaikka työtehtävän kuvauksessa ei sitä aina kerrottaisikaan.
Luonnollisesti oletetaan,
"mitä korkeampi koulutus sitä parempi mahdollisuus työllistyä"

mutta se ei silti tarkoita opistotasoisten hakijoiden välitöntä hylkäämistä työtä hakiessa.
Hienovaraisemmin muotoiltuna:
"Sinulla ei valitettavasti ole työtehtävään riittävää koulutusta".

Niin, aina kun tunnutaan vain vaativan enemmän ja enemmän.

Toisena tulee mieleen työkokemus. Sitä minulla ei paljoa ole, kun eihän minulle ole sen saamiseksi annettu kunnollista tilaisuuttakaan. Minun lisäkseni samaa työtehtävää hakevat varmasti myös ne, joilla on jo ties kuinka monen vuoden kokemus alalta ja luonnollisesti heidät ehkä valitaan juuri sen takia.

Kolmantena syynä on tämä nykyinen työtilanne: YT-neuvotteluja, irtisanomisia, lomautuksia, työpaikkojen ulkoistamisia...
Asiaa ei helpota sekään, että useat IT-alan työpaikat tuntuvat muuttuneen määräaikaisiksi,
vaikka mieluiten sitä toivoisi ihan vakituista työpaikkaa.  

Lukiosta valmistuttuani en osannut edes kuvitella tilanteen menevän näinkin vaikeaksi...
Että minun ikäisten on todella vaikea työllistyä,
ellei ole "tarvittavaa tai riittävää" työkokemusta tai koulutusta.
Kyllä, tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto on koulutus ja sillä pitäisi myös työllistyä.

Viime kesänä kokeilin huvin vuoksi puhelinmyyntityötä. Voin sanoa suoraan, ettei sellaiseen kannata ryhtyä. Yrityksen nimeä en viitsi mainita, mutta koin sen työn olevan uskomatonta tyrkytystä, palkkaa ei maksettu ajallaan eikä työsopimuksen mukaisesti ja muutenkin se tuntui enemmän ihmisten häirinnältä/kiusaamiselta kuin työltä. Vaikka sainkin tulosta aikaiseksi ja lehtiä myytyä, en silti viihtynyt siinä kauan ja päätin irtisanoutua.
Mutta tulipahan ainakin saatua edes vähän kokemusta puhelintyöskentelystä.

Sen jälkeen olen aktiivisesti etsinyt oman alani töitä, sellaisia jotka koen itselleni mieluisiksi. Tänään kävin yhdessä haastattelussa, joka meni ihan hyvin. Se ei oikeastaan ole IT-alan työtä ja jälkeenpäin ajateltuna muistuttaa aika lailla tuota puhelinmyyntityötä, muttei kuitenkaan ole sitä. Katsotaan miten käy...

Olen hakenut korkeakouluihin ja olen löytänyt juuri minulle sopivan alan. Toivonkin pääseväni opiskelemaan sitä, sillä se tuntuu minulle juuri oikealta.

Mikä se on?

Ehkäpä kerron siitä lisää seuraavassa postauksessa, katsotaan miten asiat etenee ;-)

~Kaukoputkimies~